Inklusion
Som skole ønsker vi et mangfoldigt fællesskab, og byder derfor elever med forskellige forudsætninger velkommen.
Inklusion og støtte
Vi er en almen efterskole med plads til godt 100 elever, hvoraf de 10 pladser er reserveret til inklusionspladser.
På Nordsjællands Efterskole er tilgangen til elever med særlige behov i praksis sådan, at hver enkelt elev indgår på lige fod i den daglige undervisning, opgaver, pligter mv., men med fleksible aftaler og støtteordninger som tilpasses den enkelte – med fokus på den faglige støtte. Støttefunktionen varetages dels af undervisere, dels skolens pædagogiske team i tæt samarbejde med skolens øvrige medarbejdere.
Vores elever slutter skoleåret af med at gå til Folkeskolens Afgangsprøver.
Vi ser frem til at møde vores nye elever med særlige behov og vil anvende nedenstående guide i afklaringen af, om behov og tilbud matcher hinanden.
En guide til afklaring om, hvorvidt NE er det rigtige match til dit barns behov
5 vigtige
1.
Alder
Vi har erfaring for, at 10. klasse og en alder på ca. 16-17 år er den mest optimale alder for at kunne profitere af et efterskoleår. I 10. klasse er det faglige fokus delt mere ligeligt imellem det fag-faglige, og linje- og valgfag. Derfor er vores inklusionspladser forbeholdt 10. klasse.
2.
Fagligt niveau
Eleven forventes at kunne følge klasseundervisning på de mindre hold, og folkeskolens afgangsprøve er målet for undervisningen. Vi tilbyder ikke én-til-én undervisning, men der vil på de små hold være en ekstra medarbejder til stede, så hjælp er let tilgængelig.
3.
Dokumentation
Særligt for inklusionselever: Til indskrivningssamtalen bedes forældre medbringe det nyeste skrevne på eleven, i form af PPV, skoleudtalelser mm. for at have så bredt et kendskab som muligt til den unge.
4.
Samarbejde med hjemmet
Vi er helt afhængige af et godt samarbejde med den unges forældre. Det drejer sig om et balanceret forhold mellem oplysning og gensidig vurdering af den unges trivsel i stort og småt, og mellem tilliden til, at skolens ansatte gør det, de ser, er bedst, for at den unge kan trives.
5.
Parallelle udfordringer
Hvis en autismespektrumforstyrrelse er ledsaget af massiv angst, massiv depression, spiseforstyrrelse eller en sorgproces eller andre udfordringer kan den samlede mængde udfordringer blive for store i forhold til at magte et efterskoleliv.
Vores tilbud til elever med særlige behov
Vi har tre typer tilbud til elever, som har brug for ekstra støtte:
Inklusionsplads: Elever med behov for faglig støtte i minimum 9 timer om ugen. Her kommer støttemidlerne fra staten og støtten er primært fagligt. Med en inklusionsplads er man på vores hold med to undervisere. Desuden hjælpes man til forudsigelighed og struktur i en alsidig efterskolehverdag.
Ekstra støtte: Her gælder det, at eleven har behov for faglig støtte i op til 9 timer om ugen. Her kommer støttemidlerne fra staten og støtten er primært fagligt. Herunder finder man fx støtten til ordblinde elever.
Social støtte: Denne støtte kan være er primært rettet mod det sociale. Denne støtte gives af hjemkommunen, og skal søges af forældrene. Vi kan dog være behjælpelige med at søge denne støtte.
Når vi optager elever med særlige behov, har vi også øje for andre behov end de faglige, selvom fokus primært er fagligt.
Hvad det sociale angår, hviler tilbuddet på den unges egen deltagelse og mod på at indgå i fællesskabet og dagligdagens rutiner. Dette kan naturligvis have sine indbyggede udfordringer i kraft af evt. diagnose. Derfor træder familielærere og skolens pædagogisk team til og støtter op, tager samtaler og hjælper i gang. Men der må være en vilje og en evne i den unge selv til at deltage i fællesskabet og de daglige rutiner.
Pædagogisk støtte i det faglige
I undervisningen hjælper vi bl.a. med:
Skabe forudsigelighed i hverdagen og timerne bl.a. ved ugentlig gennemgang af skema og anderledes dage.
Konkret faglig hjælp på klassen.
Skabe overblik og struktur - herunder særlige aftaler omkring fx lektiemængde i perioder med pres eller overbelastning.
Igangsætning af opgaver.
Udredning af misforståelser mellem elev og lærere eller kammerater.
Beroligelse i forhold til eksaminer og fremlæggelser.
Pædagogisk støtte i det sociale
Vi hjælper med:
Selvforståelse, hjælp til at vende tankegangen fra frygt til mod og opmuntring til fællesskab på fællesområder. Her kan eleven blive fulgt over i starten, men skal herefter vove skridtet selv.
At sikre diversitet i skolens fritidstilbud, så der jævnligt tilbydes både aktive og mere stille aktiviteter.
At informere udvalgte kammerater om en elevs udfordringer, og opmuntre disse til at invitere med, når det er aktuelt. Men ansvaret hviler ikke på kammeraterne, selvom vi naturligvis altid ønsker at nære ansvarlighed og rummelighed i fælleskabet.
Guidning og aflæsning i det sociale samspil.
Pædagogisk støtte i det praktiske
Hvis behovet er der, hjælper vi med:
Praktiske ting på værelset
Tøjvask – vi introducerer vaskerummet og giver en ekstra hjælpende hånd med tøjvask i starten, hvorefter det forventes, at eleven selv kan
Hygiejne – her kan vi tage en snak, hvis hygiejnen ikke er på plads, og vi kan også forlange at en elev tager bad og skifter tøj, hvis vedkommende ikke gør det af sig selv. Det kan være en hæmsko i det sociale, hvis dette ikke fungerer.
Pædagogisk støtte i det personlige
Vi tager jævnligt samtaler med eleven, der handler om trivsel på mange planer. Det kan være værelsesproblematikker, social usikkerhed, lette angstsymptomer, eller blot en ventil for de mange tanker, der kan opstå hos særligt de meget følsomme unge.
Vi lytter til de behov, der måtte være, som kan handle om periodevise fritagelser ift. praktiske opgaver og er også behjælpelige med valg, der skal træffes i forbindelse m. skolehverdagen.
Vi er årvågne i forhold til stress og overbelastning, så det kan kommes i forkøbet så vidt muligt.
Nysgerrig på hvordan hverdagen ser ud på NE?
Hverdagen på Nordsjællands Efterskole er fyldt med mennesker, du lærer at kende – og måske endda aldrig glemmer. Dagen starter med undervisning, men det er ikke kun bøger og tavler – det handler også om at blive klogere på sig selv og verden. Eftermiddagene byder på linjefag, valgfag og tid til at være kreativ, aktiv eller bare chille med vennerne. Maden spiser vi sammen, og aftenerne kan være alt fra vilde aktiviteter til stille hygge på værelset. Her er plads til grin, samtaler, nærvær og nye venskaber.
